2009. június 23., kedd

I LOVE MY BIKE



Óda a pedálozókhoz

Szegényembernek lova-
mit lova: karcsú Jaguárja,
vasvázas velocipédből kibújt,
pillangóskerekű modern kerékpár -
téged illet most a dícséret !
Úgy összenősz a rajtad szuszogva lovaglóval,
mint hajdan az embertestű kentaur,
mikor hódítani indult a placcon.
Nekem még ósdi kerékpárom volt,
azzal vettem a kanyarokat, mint egy
istenkísértő, de legalábbis
ludakat a porban szétrebbentő
poros suhanc.
Akkor még autót ritkán láttunk,
de a culorrépa-melaszt fuvarozó
vontatónak utána lehetett kapaszkodni,
s micsoda istenverte hajcihő volt az
a rücskös makadámon!
De az igazi az volt mégis,
az erőpróba,
a szomszéd faluba saját erőből
átkerekezni, kíséret nélkül.
Áldott legyél, foltozott gumibelső
és Schaller,
még ha pokolba kívántuk is az
út széle mellett a szerelést,
( bár az udvarokon
kedvünk tellett benne ).
Atlétakarokat, lovaglóizmot,
spongyaként táguló tüdőt kaptunk
általad, ki kezdeti röpködésünket
segítetted pörgetett kerekeiddel,
hajdani kerékpár.
Most már sok-sebességes gépek
kúsznak fel a hegyoldalon,
ahol harapnivalóbb a levegő,
s jobban esik zacskóból
a szalámi, a fasírt.
Sokáig kerekezz még,
megokosódó emberiség -
fontosabb találmány ez,
mint az atrombomba !
Te légy üdvöz és szerencsés,
szelíd felebarátom,
ki nem embertársad hátát, hanem a
pedált nyomod !

Kiss Benedek

7 megjegyzés:

  1. De jól illik a képhez a vers. A kép maga nagyon jó észrevétel! Tetszik ez a barnás színvilág, illik ehhez a rozsdás Jaguárhoz :)
    És ez a matrica, ez adja a kép sava-borsát!

    VálaszTörlés
  2. Ez az az eset, amikor a kép előbb volt meg fejben, s a valóságban is rá kellett találni, bármily furcsán is hangzik.A verset előtte nem is ismertem, csak a téma vezetett el hozzá, de beleszerettem :-)

    VálaszTörlés
  3. Erre mondják, hogy a gondolat teremtő ereje! ;)

    VálaszTörlés
  4. A fene tudja. Én meglepődtem, hogy ilyet is fotózol. Biz' Isten, azt hittem a vershez kerestél illusztrációt. Néha készítek olyan képeket, amikről nem tudom, minek is lőttem rá, csak őrizgetem őket. Aztán egyszer megadják magukat. Vagy illusztrációnak, vagy montázs elemnek...

    VálaszTörlés
  5. A muszáj nagy úr. :-) Adva volt egy feladat, amit a magam módján szerettem volna megoldani. Elég sok fejtörést okozott, talán ezért is szerettem meg.

    VálaszTörlés
  6. A kép tetszik, az irodalomhoz nem értek (máshoz sem). Ám ha meglátok egy szöveget a kép alatt eszembe jut közös barátunk mondása, hogy a rossz képhez a szöveg mankónak kel. Azóta az ilyen képeket kritikusabb szemmel nézem, és erre az összeállításra nem lehet rá fogni, hogy kritikán aluli. :-)))

    VálaszTörlés