2010. május 21., péntek

EPERSZEZON



Végre újra itt az eperszezon !
Bár, mint olvastam, helyesen szamócának kellene hívnunk, de a legrosszabb esetben is minimum földiepernek, mivel a szamóca nevet a közhasználat az erdőben termő változattal azonosítja. Már a latinok és a görögök is kedvelték. A XVI.században az epret hűsítő, oldó és étvágygerjesztő orvosságnak is használták. Korábbi leírások szerint fehérborssal fűszerezett itala lecsendesíti a kolerikusokat, megnyugtatja a gyomrot, és csillapítja a szomjúságot. Francia kastélykertekben dísznövényként is megtalálható volt. Gyümölcsét csak a XIV.századtól fogyasztják.

Az eper kalóriatartalma alacsony, ráadásul kiváló vitaminforrás. Egy tálka eper C-vtamin tartalma 88 mg, ami jóval meghaladja a napi ajánlott 45 mg-ot. Élettani hatása is jelentős, különösen a magas vérnyomásban szenvedők, a köszvénnyel küzdők számára ajánlott, de segíthet az izületi problémákon és az ekcémán is.Serkenti a vérkeringést, és fokozza a méregtelenítő folyamatokat. Bőséges C- és E-vitamin tartalmával kitűnő vértisztító táplálék. Csökkenti a szívbetegségek, a kötőszöveti gyulladások, az agyérelmeszesedés és a rák kialakulásának esélyét.
A hazai aprószemű földiepernél nincs is finomabb ! :)
( Na jó, legfeljebb a málna... :) )

10 megjegyzés:

  1. Ha ártalmas lenne, akkor is falnám, mert imádom. A kedvenc gyümölcsöm.

    VálaszTörlés
  2. Sokan vagyunk így ezzel! Imádni való ez a piros kis gyümi, akárhogy is hívják. :) Ne tud meg milyen finom epres tiramisut készítettünk a napokban! ;)

    VálaszTörlés
  3. Hm, én is nagyon szeretem, egyszer ettem sk. szedett erdei szamócát Burgenlandban, az is nagyon finom volt, és az itthoni eper még az igazi. :)

    VálaszTörlés
  4. Na megint tanulok valami újat, mindig kihúzkodni szoktam a csumáját, már amikor hagyja magát, és nem szakad bele. Ezek szerint van jobb megoldás:-)
    Jut eszembe, az amerikaiak hosszasan kísérleteztek olyan tintával, amelyet a világűrben, súlytalanság közben is tudnának használni. Az oroszok meg felvittek pár darab ceruzát...

    VálaszTörlés
  5. János, ez így van, de mennyivel jobb a tudat, hogy nem csak finom, még használ is ! :))
    Zsolt, valóban jobb ha nem tudom, addig nincs csábítás, hogy elkérjem a receptjét. ;)
    Zsuzsi a frissen szedett apró, az igazi, szerintem is !
    Attila, most is sikerült... :)))

    VálaszTörlés
  6. ...hmm eper, hmm akit szamócának kellene hívnunk, hmm eper :o) sietnem kell ha idén szeretnék még belőle :o)

    ...jut eszembe, sikerült már valakinek a világűrben lerajzolni a egy epret?

    VálaszTörlés
  7. Imádom az epret! Nem tudnál a finom borokról is írni, hasonló jókat! (élettanilag) Tudod már csak a kedves feleségem miatt, igazolás végett! :))))
    Laci

    VálaszTörlés
  8. Óóó, dehogynem Laci ! Magam is borpárti vagyok, így csakis kizárólag jókat tudok róla mondani ! :))) Csak ígérd meg, hogy meg is mutatod neki ! ;)
    Köszi Krisztina, valóban a sok esőzés miatt most megint megugrott az ára...
    ...hmmm, a világűrben ? majd utánanézek ! ;))

    VálaszTörlés
  9. Megnéztem végre én is. :))) Én is úgy vagyok vele, mint János, ha ártalmas lenne, akkor is enném. A leggyönyörűbb és legfinomabb gyümölcs. Gyerekkoromban imádtam az eperhabot. Egyébként nekem ártalmas is, ha a vércsoportdiétát szentírásnak vesszük. :)))

    VálaszTörlés
  10. Köszi Timi ! :) Igazából rád gondoltam amikor feltettem, mert eszembe jutott, mennyire rajongsz érte. :) Szentírás... az meg csak egy létezik ! ;))

    VálaszTörlés